Pages

05 January 2013

..Mood..





Sekarang ni Exam Mood ..^^,

Menjadi kebiasaan ,setiap kali study week ..time inilah masa saya paling banyak free.
Teman-teman saya yang lain sibuk ulangkaji pelajaran, Saya pula sibuk nak habiskan 300 hadis bimbingan ni..hee

Saya tak risau exam ka?  hmmm..Tak ..he
Confirm saya boleh jawap semua soalan exam dengan betul ? ..emmm tak juga =)
Jadi..kenapa relax ja ? ..ala, kan study week  = relax study .. bagi saya ..=)

Saya study juga , tapi tak dalah study ‘maut’ .. tau study ‘maut’ tu apa?
Study maut tu…orang yang study sampai tak hirau waktu  makan , riadah , borak dengan kawan-kawan , stayup sehingga berjam-jam dan yang paling teruk sekali…waktu solat dan baca Al-pun quran diabaikan. Ish, tak baik tau mcam tu.

Mungkin orang kata bidang pengajian saya simple dan mudah ! pengajian islam je pun. amboi..sapa cakap simple dan mudah ?

Saya kena hafaz ayat-ayat quran , hadis, dan perlukan kemahiran baca Arab yang baik tau.
Insyallah, bidang pengajian kita ni pasti sesuai dengan kemampuan kita . Percayalah !


Biasakan time exam ada soalan yang kita tak dapat nak jawap ? kan..kan..kan?
Lepas keluar dari dewan exam, kita jadi ‘geram-geram’ sebab tak dapat jawap soalan tadi…kemudian kita tanya-tanya kawan ..eh, ko dapat jawap tak soalan No2 tadi? ..ala susah la..si kawan pun sama..aku pun tak dapat jawap juga la.. adui.

Besarkan kerisaun kita ? mestilah risau ! sebab takut markah kita rendah ataupun fail , bila markah rendah..pointer pun mesti terjejas kan..
Tapi.. ada tak di antara kita yang rasa sedih kemudian berfikir kenapa akau tak dapat jawap soalan No2 tadi ?

 ..nampaknya..aku masih kurang faham dan tidak tahu berkenaan tajuk itu. Oh..aku mesti lebih banyak bertanya lecturer dan belajar. Ramai tak yang macam ni ? mesti tak kan..hmm

Macam tulah kita sebenarnya , kita ni bukannya risau sangat soal kualiti ilmu kita, tapi yang kita risau adalah soal kedudukan pointer kita..kan..kan..kan ?:)

Sebaiknya..bersederhanalah..Orang berilmu ni..dia lebih tenang sebenarnya,kalau ada benda yang kita tak tahu..biasalah .itulah namanya kehidupan..proses pembelajaran kan berterusan sepanjang hayat.

Berusaha betulkan niat, kita belajar sebab nak dapatkan ilmu kan.., kalau kita nak Berjaya semata-mata, percayalah kita tak kan samapai kemana ! pointer tinggi tak kan menjamin masa depan hidup kita. Tapi..orang berilmu ni, semua orang akan cari dia. 






Lagi…

..study-study juga, tapi jangan sampai lupa hal-hal penting disekeliling kita ok.

Saya doakan moga kita semua berjaya dalam keberkatan Allah.. jangan lupa minta kejayaan dari Allah tau..=)

Oklah..gook luck semua.., saya nak sambung baca hadis yang ke-189 =)


Nota diri :
'' Bila kamu tak tahan lelahnya belajar , maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan ''

-Imam a-Syafie Rahimahullah-


>>> Ilmu saya ! sangat CETEK.

No comments:

Post a Comment