Pages

28 August 2013

~ Rehat


Jari jemari sibuk mengurut-urut dahi..

Padahal yang sakit bukan disitu..’ sapanya lembut.

Makin kuat jari jemari memicit. Rasa kepala ingin dicabut buat sementara waktu.  Mau rehat dari ‘berfikir’..berfikir dari sesuatu yang amat memenatkan.

Bukan itu yang sakit, kenapa itu yang dipicit. ‘ sapanya lagi.

Saya nangis semahu-mahunya.. Cuma suara batin yang menjerit.ada sesuatu yang masih tidak bisa dilepaskan.

Dia memandangku dengan senyuman.., menyentuh wajuhku lembut..lantas diangaktnya wajahku yang berteleku kaku perlahan-lahan.

kelopak mataku yang penuh dengan air mata..akhirnya mengalir perlahan-lahan membasahi pipi., Aku mengangkat wajah yang berat., Matanya tepat memandang kearah mataku.

Dia tetap tersenyum..direnungnya wajahku dengan penuh kasih sayang,.ku balas renungan wajahnya dengan air mata yang  deras mengalir, wajahku sayu..mengharap simpati.agar ada kata-kata yang bisa menjadi sokongan dan penguat jiwa.

“ Sayang.. tuhan itu tidak buta dari melihat bertapa kuatnya jiwa mu..bertapa besarnya impian mu, jangan biarkan air mata mu membunuh harapan-harapan dalam hidup mu ‘..

Ku pejam mata , makin deras air mata itu mengalir ,ku rebahkan kepala di ribanya.. di usapnya lembut ubun-ubun ku yang lemah. ‘

‘sayang..air mata mu itu adalah penguat mu. Bukan kelemahan mu, bangun ! tesuskan berjalan.


Kata-kata itu yang sering diulang-ulang, perlahan ku kesat air mata. Ku angkat wajah perlahan.. dia sudah hilang dari pandangan…


Dia selalu datang dan pergi ~ tapi dia tetap ada didalam hati ini.


KRINGGGGGGG… KRINGGGG …..KRINGGGG


Assalamualaikum ustazah…,

Walaikumussalam.. baik ,duduk semua.. 

‘inshaAllah hari ini kita akan belajar tajuk iman dan Jihad “..

Senyuman itu masih segar, ilmu-ilmu Allah ini harus tetap mengalir dalam jiwa anak-anak bangsaku..!

Syukur..Alhamdulillah.



"Sehabis’ kata ‘ku berkata-kata , hati tetap menyimpan berjuta rahsia… "








10 April 2013

Kek batik ..:)





Bismillahirahmanirrahim.. 

Ok, kali ni saya nak share pulak macam mana cara nak buat kek batik .. :)

senang ja, cuma..lain orang lain caranya.. , InshaAllah ..cara saya ni simple dan mudah ja nak buat.  ok, kita mulakan step by step ..


Step 1 ( bahan-bahan yang diperlukan )


saya bagi tunjuk gambar sekali, supaya senang nak cari  =)



1) Butter 
2) Susu Pekat 
3) Milo 
4) kacang tanah (beli yang siap ja terus ) hehe
5) coklat chip 


( sukatan setiap bahan-bahan ni seperti dalam gambar, cuma susu ja..jangan guna 1 tin..agak-agak ja, separuh pun dah ok..kalau tak nak manis... he  )


Step 2 ( cara nak buat kek )


1) Mula-mula ,masukkan butter dalam kuali untuk dimasak hingga cair..tapi api jangan kuat sangat tau..sedang-sedang ja. tak perlu campur air,biarkan je butter tu cair sendiri. 

2) Bila butter dah cair,masukkan pula milo peket tu. macam dalam gambar kat atas tu, cuma..sebelum nak masukkan milo..better kacau-kacu dulu milo tu dengan air suam, supaya ia tak berketul-ketul dalam kuali nanti. Biasanya ada orang gunakan serbuk koko , tap saya tak.. saya guna milo peket ja semuanya..sb kadang-kadang kalau guna sebuk koko..silap-silap hari bulan,kek boleh pahit kalau tak pandai sukat. So saya lebih suka guna milo peket ja, sebab..guna milo lebih manis ..hehe

3) lepas butter dan serbuk milo dah sebati tadi.. bolehlah masukkan biskut marie, biskut marie tu jangan pulak masukkan bulat-bulat macam tu..patah-patah kan dulu..tapi jangan sampai hancur tau. ok, gaulkan hingga sebati. kalau rasa macam pekat sangat masuk sikit air suam ya. biasanya orang suka masukkan telur..tapi saya tak suka..sebab telur boleh menyebakan kek bau hanyir..tapi..kalau nak letak boleh ja.. ikut citarasa masing-masing ok.

4) Ha..ni satu lagi yang orang tak buat tapi saya buat.. hehe ,lepas dah gaul semua adunan tadi..masukkan pula kacang tanah.. , kacang ni kalau tak nak guna pun tak pa. cuma saya suka kacang..sebab tu saya guna, l bila guna kacanag ni..nanti kek kita jadi ranggup tau, rasanya pun jadi enak.. he 

5) Setelah semua adunan tadi dah digaul sebati dan coklat pun dah masak...masukkan aduanan tadi dalam bekas loyang , atau bekas apa-apa pun boleh ..

6) last sekali, taburkan coklat chip diatas adunan kek batik yang kita dah letakkan dalam loyang tadi.., letak coklat chip  ini pun orang jarang buat tau atau tak buat,,tapi saya tambah-tambah je..ikut selera sendiri, lepas tu bolehlah masukkan kek batik dalam peti air untuk disejukkan..jangan letak kat bahagian atas sekali, nanti jadi batu kek batik tu.., lepas dah sejuk..boleh lah hidang untuk dimakan..hehe 



Nampak tak coklat chip kat atas tu ?? :)



Seperti biasa..jangan lupa baca bismillah sebelum masak tau dan pastikan semua bahan-bahan yang kita guna ada logo halal , supaya rasanya lebih enak dan berkat . 

so senang kan ? ok, bolehlah buat lepas ni..  selamat mencuba ..hehe


wassalam..



07 February 2013

Nota Hati..







Hari ini terasa jumaat yang cukup berbeza dari yang sebelumnya..

Menyelak kain langsir dimuka tingkap..matahari sudah tersenyum, hujan turun sejak awal pagi tadi tak henti-henti..damai sungguh hari ini.

Hari ini aku memilih untuk muhasabah diri..Cuma muhasabah hari ini lain dari yang sebelumnya..

Menjadi kebiasaan..’Dairi’ adalah teman yang paling akrab buat aku bercerita dan meluahkan segala isi hati..



>>>>>> 8 .2.2013 (jumaat)


“ Tuhan,

Perjalanan hidup ini terlalu panjang untuk aku lalui sendiri , ada ketikanya aku perlu berhenti ..istirehat sebentar kerna terlalu penat. Penat..teramat penat, berdiam diri disatu sudut dunia..

Menahan rasa, menahan sabar , menahan marah, ..bertapa besarnya ujian MU datang menggila.
Walau sering jatuh berkali-kali ,aku belajar untuk berdiri kembali..berjalan semampu mungkin, jika bisa aku akan ku cuba berlari..untuk mengejar apa yang patut ku cari.


Tuhan..

Hidup ini, terlalu singkat untuk aku terus mengeluh dan bersedih. Tapi..di posisi yang lain, aku tidak bisa berbohong pada diri sendiri.

Aku tidak pernah kuat tanpa MU,
Itu tandanya..aku teramat sangat perlukan MU..

Sungguh, hidup ini penuh dengan ‘mainan’. Ada masanya aku rasa tidak sabar untuk kembali pada MU tuhan..dan ada masanya jiwa ini rasa begitu takut menggeletar, kerna dosaku lebih banyak dari amal yang aku ada.

Kau Uji cinta dan kesabaran ku, KAU datangkan bermacam-macam situasi dan keadaan, dari depan dan belakang, dari atas dan bawah..hingga satu saat, aku jadi keliru, adakah ini ujian atau musibah buat diri ku.


Tuhan..

Aku tidak pernah meminta untuk kehidupan yang sempurna.bahkan, aku juga tidak menCARI kehidupan yang sempurna ..

..cuma JADIkan aku hamba MU yang sentiasa bersyukur dengan apa yang aku ada.
Yang akan Melihat kehidupan dengan sentiasa merasa cukup,rasa bahagia dengan rasa SYUKUR yang KAu beri.


Tuhan..

Melihat WajahMU adalah cita-cita terbesar dalam hidupku..
aku tidak pernah meminta menjadi siapa-siapa di atas muka bumi ini,cukup KAu jadi kan aku hamba yang selalu ada rasa cinta yang dalam terhadap MU. Hatta..dimana sekalipun posisi diri ku dalam kehidupan ini.

Satu saat nanti aku akan kembali padaMU tuhan, mohon KAU ampunkan segala dosa-dosaku, bantu aku untuk memperbaiki segala kesilapan dan kejahatan yang pernah aku lakukan, pandu perjalanan hidup ku, Kerana aku sering lupa..bahawa aku adalah hamba MU tuhan.


Tuhan..

Aku masih bertahan kerna aku yakin KAU sentiasa ada ‘disini’ , dan Aku yakin aku tidak pernah sendiri !


Ya Allah..

KAU tak hadir secara mata kasarku..
Tapi aku tidak perlu mata, untuk merasa kehadiranMU untuk jiwaku.


………………………..

اَللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِيْ بِمَا يَقُوْلُوْنَ، وَاغْفِرْلِيْ مَا لاَ يَعْلَمُوْنَ وَاجْعَلْنِيْ خَيْرًا مِمَّا يَظُنُّوْنَ

Ya Allah, semoga Engkau tidak menghukumku karena apa yang mereka katakan. Ampunilah aku atas apa yang tidak mereka ketahui. ( jadikanlah aku lebih baik daripada apa yang mereka sangkakan)

( HR Imam al-Bukhari )



05 February 2013

....




Kesesakan bandaraya kuala Lumpur ,sesekali mengingatkan saya pada kampung halaman..

Rindu suasana itu..

Rindu saat-saat tolong mak jaga kedai runcit ,

Kadang-kadang ketawa sendiri..bila teringatkan seorang anak jiran , namanya Iman umurnya kira-kira baru dalam4 tahun lebih..

Setiap kali dia datang kedai, mesti bawa duit 50 sen..lepas tu dia minta macam-macam.

Dialog biasa antara saya dan Iman :

‘iman mau beli apa ? saya

o.. yang olen-olen tu ..’iman ( saya dah faham apa dia mahu, nak cumi-cumi..hehe)

ok, Iman mau berapa ?..saya

10..sambil menunjukkan 10 jari jemarinya..(Iman)

Duit Iman mana cukup !, saya saja mengusik..hehe

Cukup ba..mamaku bilang’ Iman (.sambil wajahnya merah nak marah..hehe)


Itu ok lagi, biasanya saya saja bawa dia gaduh.. yalah..biasanya dengan duit 50 sen tu..bukan cumi-cumi ja dia minta, banyak lagi..lucu kalau tengok cara dia cakap..lagi-lagi kalau dia marah. Budak-budak biasalah.. , hey..kalau dia marah..cakap dalam sleng bajau tau..he


Rindu nak gaduh dengan Iman. ..hmmm


Sebenarnya..

Sejak dua menjak ni..asyik rasa letih sangat, sangat letih. Bukan sebab kerja..entahlah, letihlah yang penting. Hidup ni memang meletihkan...kan ?


Bila teringat wajah mak..hilang sikit rasa letih..


Sebenarnya..saya rindukan sesuatu..


‘sesuatu’ yang membuatkan saya rindu..


Pejam mata..ya Allah.. lapangkanlah dada hamba mu yang sesak ini.


Air mata..begitu setia menemani saya…sehingga ke saat ini.


> sesuatu <

03 February 2013

Jom Buat Pulut Durian..



Saya nak share 1 resepi yang simple tapi enak :)

Pernah makan Pulut Durian ? mesti pernah kan ..kan...kan.

Pandai buat tak ? =)

So.. hari ni saya nak share cara-cara nak buat Pulut Durian ni..senang ja, InshaAllah semua orang mesti boleh buat.

ok..


Bahan-bahan yang diperlukan :

1 ) Beras Pulut 1 kg

2) Santan 2 peket ( kalau nk sedap guna santan yang asli tau )

3) Gula pasir 5 sudu teh

4) Tepung jaggung 3 sudu teh

5) Durian ( ikut suka )


Cara -cara nak buat pula..

Step 1 ( masak beras pulut )

- Masak beras pulut macam biasa, nak kukus pun boleh, klu nak senang guna ja rice cooker ..hehe

- Kalau saya , saya kukus ..kemudian bila dah separuh masak, saya keluarkan pulut tu..lepas tu saya gaulkan  dengan sedikit santan..supaya rasa lemak sikit.. kemudian saya kukus semula sehingga masak.. he.


Step 2 ( Masak kuah Durian )

- Masakkan santan , gula pasir , dan durian dalam periuk  ..gaulakan sehingga sebati. Jangan guna api yang besar tau time masak kuah durian  ni..sederhana ja..

-Kemudian bila dah nak hampir masak, masukkan pula tepung jaggung..tapi sebelum tu..bancuh dulu tepung tu dengan air suam..bila dah cair baru masukkan dalam periuk ok, kalau masukkan macam tu ja..alamat berketul-ketullah jadinya..kuah durian pun jadi tak cantik..hehe

- last sekali..gaulkan kuah durian sehingga sebati, bila dah mendidih baru matikan api. bila dah masak..boleh la hidangkan dengan pulut tadi..kemudian makan..he

Simple kan..:)

Tapi.. kalau nak lagi sedap, Bila nak masak tu..mulakan dengan baca Bismillah..kemudian sepanjang masak lazimi zikir-zikir yang mudah seperti selawat, baca Al-fatihah dan macam-macam lagi..mudahkan :)


Masakan pun jadi  sedap, lagi..... berkat ..sb apa yang kita makan akan jadi darah daging kita..:)

Ok itu saja.. Selamat mencuba...Bye..


Assalamualaikum..




26 January 2013

Bahagia ?




Melewati hari-hari dalam kehidupan tanpa mengingati Allah adalah suatu hal yang sangat merugikan.


Allah itu tempat kita mengadu, tempat kita bermanja , tempat kita menangis, tempat kita tersenyum ,tempat kita kecewa, tempat kita mengeluh dan segala-galanya bisa bersama Allah.


Allah bukan seperti manusia !


Manusia ..sampai masanya akan merasa bosan mendengarkan pengaduan kita, tapi Allah tidak begitu.  Sekali? dua kali? berkali –kali? siang malam ?pagi petang ? Allah tidak akan pernah bosan menerima kehadiran kita.


Jangan cari Allah dengan mata, pasti tak kan jumpa ! carilah dengan ilmu ,Cuma dengan ilmu kita akan faham bagaimana mencari Allah.


“Allah itu dekat, lebih dekat dari urat leher kita.”


Itu bermakna, Allah itu sentiasa ada disisi kita, Cuma tidak terlihat dengan mata kasar, tapi hadirnya bisa dirasa dengan hati.


Merasai kehadiran Allah dalam hidup kita, merasai Allah sentiasa memerhatikan segala perbuatan kita, merasai Allah sentiasa mendengar setiap patah kata yang keluar dari bibir kita, merasai Allah tahu kita sedang bersungguh-sungguh mendapatkan sesuatu, Merasai Allah itu maha memaafkan diatas segala dosa-dosa kita ,merasai Allah mengetahui segala-galanya tentang diri kita..


Akan membuatkan kita menjadi hamba Allah yang sangat disiplin, sangat tunduk dan sangat-sangat bergantung harap hanya pada Allah.


Maka berbahagialah  kita yang punya Allah, Allah sentiasa ada untuk kita, bahagia itu Cuma ada bila kita bersama Allah.Maka, letaklah Allah dalam hati kita.,pasti  kita akan merasa bahagia hingga ke akhirnya.


Bahagialah.....bersama Allah ... :)


10 January 2013

Esok KL112






Esok  12.1.2013 ! , bakal menjadi hari paling bersejarah bagi seluruh rakyat Malaysia .

“ HIMPUNAN KEBANGKITAN RAKYAT  2013“

   1)      MENUNTUT PILIHANRAYA ADIL DAN BERSIH
   2)      BEBASKAN TAHANAN ISA
   3)      MEMARTABATKAN BAHASA IBUNDA
   4)      MENUNTUT PENDIDIKAN PERCUMA 
   5)      SELAMATKAN KAMPUNG WARISAN & TRADISI
   6)      SELAMATKAN ALAM SEKITAR
   7)      PULANGKAN ROYATI MINYAK
   8)      SELAMATKAN FELDA


Negara ini ..selagi dipimpinan oleh manusia yang zalim, sampai ke hujung hayat pun rakyat pasti akan terus dan terus dizalimi.
Teman, adik ,kakak, abang, pakcik, makcik ..kita jangan buta !


Halatuju Negara ini ada ditangan kita, kita perlu faham..untuk faham, kita perlu ada ilmu !

Jangan jadi manusia yang hanya bertuhankan TV semata, ruang media massa ini cukup luas.. Kita perlu jadi manusia yang adil dalam menilai suatu perkara. Tapi sayangnya..negara ini dipimpin oleh manusia yang pendusta !


“KAU  mengikat kaki dan tangan rakyat Malaysia seperti ‘kerbau dicucuk hidungnya , kemudian KAU sumbat mulut mereka  dengan NAJIS harta kebendaan ..supaya mereka bisu dan kaku !
KAU memang dasar pemerintah yg Zalim.!

Tapi ..Kau perlu ingat, masih ada rakyat yang sangat cintakan keadilan, keamanan,kejujuran , kasih sayang , dan perjuaangan yang benar!


Percayalah..hari esok pasti menjadi saksi.. bagi jiwa-jiwa yang pemberani..akan terus mara kehadapan.., Langkah baru ini..pasti akan membawa satu perubahan besar buat seluruh rakyat Malaysia. 



kenangan Bersih 3.0 


Saya juga anak muda ..yang sangat cintakan Kebenaran dan kedamaian..


Anak Muda ! kita jumpa ESOK..:)