Pages

13 February 2012

kehilangan 'rasa'..


Makan nasi kukus ,lauk ayam goreng,campur sambal belacan, Saya tetap rasa tawar !Demam hampir seminggu,Sungguh, saya kehilagan rasa! Allah tarik nikmat ? tidak ! ada benda lain yang Allah nak ajar.


Allahuakbar, ‘rasa’ itu juga nikmat, rupanya saya tidak sedar! Cuba bayangkan bila ‘rasa’ tidak ada dalam hidup kita? Makanan enak, tapi rasanya tawar.! Rasa juga, tapi berbeza dari rasa yang asal.


Saya bawakan contoh yang lain..


Cantikkan pelangi ? cantik ! berwarna-warni warnanya. Sungguh,pelangi memang cantik !.cuba bayangkan tiba-tiba kita tak rasa apa-apa pun bila tengok pelangi,





Mata kita hanya sekadar melihat, ya itu pelangi, tapi hati kosong dari rasa ! kita tak rasa apa pun bila tengok pelangi. kita hanya tahu itu adalah pelangi.!..kehilangan rasa !


Lagi sedih..melihat wajah mak dan ayah tanpa rasa ! sekadar tahu itu mak dan ayah aku ! tapi hati kosong dari rasa. Kasih tak da, sayang pun tak da. !..kehilangan rasa !


Kita pernah melihat Allah ? jawapannya pasti tidak bukan !


Ya,,kita tidak pernah melihat Allah, tapi kita dapat rasa bagaimana Allah itu ‘wujud’dalam hidup kita. Apa yang kita pandangan, apa yang kita fikir, apa yang kita baca, apa yang kita faham ,apa yang kita tenung, apa yang kita sentuh ,apa yang kita nikmati ..semua itu memberikan hati kita rasa yakin bahawa Allah itu ada !


Rasa hati, Rasa Yakin, rasa hati, rasa yakin, benar..Allah Ada !

Bukan sebarangan rasa, benar Allah itu ada ! Cuma dengan me’rasa’ !


Tapi, bagaimana pula keadaannya..bilamana kita kehilangan rasa, dari merasa Allah itu ada ???

Nauzubillah, sungguhh ! hidup kita bisa musnah!


Kita tidak sedar , bahawa selama ini kita hidup bergantung dengan ‘rasa’, segala tindak tanduk kita semunya memerlukan rasa.


‘Rasa’ itu kecil tapi mahal , rasa itu nikmat tapi tidak boleh di lihat !


Contoh :

Kita dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan , kemudian kita rasa sangat gembira , kita menangis terharu, kemudian melompat-lompat kerana terlalu rasa gembira.


Kita rasa gembira ? ya kita gembira. Tapi ‘rasa ‘ gembira itu tidak bisa di lihat !


Rasa tu benda yang tak Nampak , menangis ! melompat-lompat ! itu tindakan daripada apa yg kita rasa. Kita rasa gembira kemudian kita menangis dan melompat-lompat . tapi rasanya di hati ! batin ! zahirnya melalui tindakan .


Halus kan ‘rasa’ tu, nikmat yang kita anggap kecil ,tapi besar maknanya dalam hidup kita.

‘rasa’ itu nikmat ! di antara nikmat-nikmat yang Allah beri.


Bersyukurlah dengan apa yang kita ‘rasa’ hari ini. Rasa Cinta, rasa sayang, rasa gembira, rasa marah, rasa benci, dan apa pun jua yang kita rasa !


Bersyukurlah..ya ! bersyukurlah kerna Allah berikan ‘rasa’.


Kerna ‘rasa’ itu adalah Nikmat !

No comments:

Post a Comment