Pages

15 March 2010

Aku di Tampar Sebuah Firman..

“Maka apakah kamu mengira bahawa kami,menciptakan kamu MAIN-MAIN(tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan di kembalikan kepada kami???”

(surah Al-mukminun ; 115)

Meneruskan perjalanan dlm kehidupan tanpa hala tuju dan matlamat yg jelas ternyata begitu memenatkan, apatah lagi Mengikat diri dgn kesenangan dunia,akan mjdkan kita manusia yg tidak pernah puas dgn segala yg kita ada,kehidupan sprt ini samalah ertinya hidup yg tidak mempunyai apa2 matlamat dan hala tuju..krn kita akan buat apa2 shj, yg pntg kita dpt apa yg kita inginkn sehingga kita benar2 puas,wlupn pada hakiktanya kita tidak akan pernah merasa kepuasan.

Akan tetapi,hidup yg jelas dgn matlamat,akan mjdkan kita manusia yg snst memanfatkan setip waktu dlm kehidupan kita benar2 bernilai,dan terasa rugi andai d sia2kan dgn perkara yg membawa kepada “kesia-siaan”apatah lagi yg mengheret diri ke dlm dunia kemaksiatan…

Mungkin kita perlu berfikir sejenak,apakah mungkin Allah menciptakan kita saja2@ main2 di muka bumi ini???? Sudah tentu tidak,Allah juga menciptakan kita dgn matlamt,kehidupan dunia ini hanya pinjaman sementara dari Allah,sampai waktunya kita pasti akan kembali..Segala yg kita lakukan di muka bumi ini pasti akan di persembahkan d hadapan Allah kelak,tanpa sebarang pengecualian..Adakah kita bersedia????

Tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan utk sujud beribdah kpdKu”

Refresh semula,apa matlamat dan tujuan Allah ciptakn kita d muka bumi ini..dan perlu di ingat “ibadah” itu maknanya luas,apa saja yg kita lakukan krn Allah adalah ibadah,tp ingat tiada istilah melakukan maksiat krn Allah..

Kenapa Syaitan bisa ,meneruskan kehidupan dunia dgn baik…jawapannya Cuma satu,matlamt syaitan cukup jelas “menyesatkan manusia agar tidak beriman kpd Allah”syaitan tidak pernah pts asa dlm kehidupannya,krn dia berpeggang teguh pada prinsip dan matlamat hidupnya..Apakah Syaitan jauh lbh baik dari kita(manusia)????

Jauh berbeza dgn kita,kita kata “ingin mengejar redha Allah”..tapi,langkah kita lebih banyak yg menjauhkan diri kta dari Allah.

Kita perlu byk muhasabah diri,krn umur kita semakin singkat..sepanjang menumpang hidup d bumi Allah, byk mana amalan yg kta buat??..yg mana lbh byk kita buat benda baik @ buruk?? Memang sifat kita manusia,tidak akn pernah terlepas dari melakukan dosa,tapi sampai bila kita harus bersahabt dgn “DOSA”???.. kita perlu sedar sblm terlambat..

Masih ada waktu,utk kita kembali ke pangkal jalan.Rahmat dan Pengampunan Allah jauh lbh besar berbanding dosa-dosa yg kita lakukan..jgn mengeluh dan putus asa dgn apa yg sudah kita lalui,berlajarlah memperbaiki kesilapn diri..bersandarlah pada Allah,mintalah pada Allah agar di berikan petunjuk dlm kehidupan..usah di pertikai,kehidupan dunia memang memenatkan,kecuali bagi mereka yg saling berbuat kebajikan dan berpesan2 dgn kesabaran dan kebenaran…satu yg perlu kita ingat..”Allah adalah tempat kembali segala masalah”…

No comments:

Post a Comment