Pages

18 February 2010

IBJ'10 adalah Hadiah dari Allah..

Alhamdulillah,akhirnya program” IBj” Islamic Borneo Jamboree’10 berjln dgn jayanya…wlupn pada peringt awal terlalu byk kesukaran yg di hadapi..sama ada dari segi ahli jawatankauasa pelaksana,dana,tempat program,peserta n byk lagi…Allah maha berkuasa,yg besar dan payah bg kita,sangat mudah dan kecil bg Allah…jika Allah berkehendak,segalanya mjd mudah…


Buat pengetahuan semua,program ini adalah di bawa anjuran’ Marsis’ markaz siswa siswi sabah Sarawak,program seperti ni merupakan program tahunan MARSIS yg d anjurkan khas buat anak-anak sabah Sarawak yg masih belajar d seluruh tanah semenanjung samada dr ipta,ipts@mana2 istitusi pengajian tinggi yg ada semenanjung dan ‘IBj’ Islamic Borneo Jamboree merupakan program kali-4 yg di anjurkan..alhamdulillh berjaya jua akhirnya.


Sungguh besar kasih sayang Allah,segalanya d permudahkan…program IBj Kali ni telah d adakan di Janda Baik Pahang,tanpa ‘sesent’ byran pun…jasa baik Pn.Ainun (Pengarah Pts),Allah shj dpt membalasnya…antara program2 MARSIS yg di anjurkan sblm ini,sambutan yg d terima ala kadar shj…namun kali ini,penyertaan peserta yg dtg tidak d sangka2 kehadiraannya,ramai wajah2 baru kali ini..alhamdulillah, kapasiti ukuwah semakin bertambah..dan yg sngt mengejutkan,bilamana ramai sahabat2 yg ‘turun padang’ kali ini utk mjd fesi n ajk program,sedangkan sblum ini..masalah ini lah yg mjd kerisaun d peringt MT program,krn risau tidak ramai yg akan menggerakkn program ini dan akan menyebapkan kekucar kaciran akan berlaku dlm program..tp,sebaliknya pula yg berlaku..seolah2 mcm jejak kasih anak-anak borneo pula jdnyaJ..

Ada beberapa perkara yg saya ingin kongsikan bersama teman-teman…

Pada hari ke3 program,kami buat ziarah ke perkampungan org-org asli yg tidak jauh dari tapak program,byk aktiviti yg kami lakukan dan lebih kpd anak-anak org asli…pada ketika itu saya mengambil kesempatan utk berbual2 dgn 2org penududuk kmpg berkenaan,makcik jambu n makcik fariza…pada mulanya saya menyanyakan kbr mereka,kmudian entah knp tiba2 terbit dari bibir saya menyanyakan soalan ini”makcik,dalam kmpg ini majoriti penduduk kmpg beragama apa???,makcik jambu jwp “o…kmi org asli ,xde agama…hanya 2,3 keluarga je yg islam,saya benar-benar terkejut..entahla knp,saya tidak menyangka langsung d tanah semenanjung ini masih ada juga org yg tida agama,saya ingatkan hanya di sabah n Sarawak..patutla,dlm kmpg itu byk sangt anjing-anjing berkeliaran,sprt ayam n itik yg biasa kita lihat d kmpg2..


kemudian saya teruskan perbualan dgn mereka,ternyata mereka sngt ramah,pada saya mereka bukanlah org asli yg biasa,krn bila d lihat persekitaran kmpg ,rumah-rumah yg terbina agak moden,bkn tinggal d pondok2 dan cara percakapan pun mcm org melayu biasa..Cuma dari sudut ilmu agama,mereka masih jauh ketinggalan..hati kecil saya berharap mga majlis agama Pahang akan lebih serius dan bertanggungjwb dlm menangani masalah ini dan lebih banyk buat pemantuan ke kwsan2 perkampungan org-org asli.


Pada waktu malmnya…saya bertanggungjwb utk menghandel satu slot ringkas,bg peserta-peserta muslimat yg xboleh solat..saya membuat pengisian yg agak santai,lebih kpd share ilmu n pengalaman antara satu sama lain..semasa saya berta’ruf dgn mereka,saya terkejut..krn ada seorg peserta yg berumur 37thn,mulanya saya xpercaya bilamana melihat wajahnya langsung xnmpk match dgn usianya..saya membahasakan dirinya dgn panggilan kakak,krn jarak usianya telalu jauh dari saya…kami lbh mesra memanggilnya kak long…perbualan kami bertambah rancak,bilamana kak long memberitahu kami bahawa dia merupakan salah seorang penganut agama keristian yg sangt kuat pd suatu ketika dulu…dia memelik islam ketika berumur 16thn..mcm2 solan yg kami tanya pdnya..


“kak long cuba share pengalamnya pd kmi semua..dia memeluk islam slps bermimpi mendpt hidayah islam,dlm usia yg muda kak long berhijrah ke Kl utk mencari krja krn tidak bersekolh..di situlah bemulanya pelbagai cbran n ujian yg Allah berikan pdnya..sehinggala stu masa,kak long berdoa pd tuhan..ini doanya “Ya Allah,sekiranya agama islam adlh agama yg benar berikanlah aku petunjuk n hidayah”..n Allah memberikan petunjuk melalui mimpi,di mana dia memeluk islam.Bermula dr saat itulah kak long mendpat kekutan d dlm hati n dia yakin bahawa islam adalh agama yg sebenar..kemudian kak long mendpt byk didikan n tunjuk ajar mengenai islam dlm PERKIM..segalanya bermula d situ..skrg kak long meneruskan pelajarn dlm bidang syariah di KIST,wlu pn sdh berusia 37thn..

“ Soaln peribadi saya utk kak long..”knp kakak long join program IBJ?..simple jwpnnya..sb kakak nk tuntut ilmu,kak xkish wlu usia kakak smpi ke thp mcm ni n kakak la yg plg tua antara semua..yg pntg kak dpt pengalamn n dpt tmbh ilmu…n satu benda yg membuatkan sya bertambah kagum pd kak long,bilamana sya bertanya”knp kakak xkwen2 lg?..kak long jwp dgn penuh yakin..”sapa yg xnk kwin,xda rezki lg..bg kakak,jodoh ni urusan yg kecil ja…mgkin bt masa skrg Allah nk bg kakak peluang tk sampaikan islam pd keluarga,kakak percaya pd qada’ n qadar Allah..subahanallah terharu saya mdgrnya..slot saya ketika itu solah2 mjd slot muhasabah utk kmi semua..

Terlalu byk yg saya ingin kongsikan pd teman2 sepanjang saya bersama program IBJ..namun cukupla sekadar itu shj..Begitulah nikmatnya,bilamana kita rajin menghadiri majlis2 ilmu n mengikuti program2 kemasyarakatan dan program yg boleh membina diri..semakin byk ilmu dan pengalaman yg mampu kita perolehi,sedikit sebanyak ia dpt membantu kita mjd insan yg berguna bkn shj utk diri bahkan utk manfaat org lain..saya bersyukur krn berpeluang mengikuti program kali ini..nasihat saya khususnya pada mahasiswa sabah n Sarawak,jgnla menghukum diri sendiri dgn hanya belajar d bilik kuliyah semata2..terokailah dunia luar,agar minda kita lebih terbuka n mencabar.Zaman kemahasiswaan kita akan berakhir,manfaatknla dgn sebaiknya sblm kita menyesal d kemudian hari.

Jutaan terima kasih kepada semua yg bertungkus lumus dlm menjayakan program IBJ ’10 Islamic Borneo Jamboree,mga usaha kita d berkati Allah..Kepada semua peserta IBJ’10 dan anak-anak sabah n Sarawak nantikan program akan dtg dgn versi yg lebih menarik…Alhamdulillah segalanya d tangan Allah..kita berusaha utk merancang dgn sebaik mungkin,Allah membantu memodified perancagan kita kepada yg jauh lebih baik..akhirnya IBJ ’10 berjaya di laksanakan..TQ Allah..

No comments:

Post a Comment