Pages

07 August 2011

Hati 'mereka' yang di tembusi IMAN !





AL-Fudhail ibn 'iyadh - menjumpai sekelompok orang yang malu jika tidur malam terlalu lama.Jika bergerak dan bangun malam mereka berkata : 'ini bukan untukmu,bangunlah! ambil bagian akhiratmu'



Diantara ungkapan beliau adalah, "kala matahari terbenam aku bergembira kerana aku dapat menyambut malam untuk berduaan dengan tuhan.kala matahari terbit,aku bersedih ketika fajar terbit kerana siang dengan penyakitnya telah datang "




Malik bin Dinar


Al- mughirah bin hubaib , " Pada suatu malam aku menemani malik bin Dinar.Setelah bangun untuk solat ,ia selalu memegangi janggutnya dan menangis tersedu-sedu.Dia berdoa , 'Ya allah,hindakan diri Malik yang renta ini dari Neraka. Ya allah,Engkau maha tahu siapa penghuni syurga dan siapa penghuni Neraka ,serta di mana Malik akan menetap ."dia terus -menerus membaca doa itu hingga fajar."


Malik bin Dinar ," Andaikan aku bisa terus terjaga,aku pasti tidak akan tidur kerna takut siksa datang ketika tidur.andaikan aku memiliki pembantu,tentu kusebarkan mereka di berbagai tempat untuk menyeru ," Wahai manusia,takutlah Neraka,takutlah neraka ".



*kita dan mereka tersangat jauh bezanya.. 'sama-sama kita ambil peluang dlm bulan ramadhan ini, untuk memulihkan cinta kita pada Allah'


*sedarilah bulan ramdhan ,bukanlah bulan biasa-biasa!


"sama-sama kita kejar keampunan Allah ~ Redha Allah ~ Syurga Allah"


No comments:

Post a Comment