Pages

23 March 2011

' mak..'


Ratu hatiku


“ketika Abdullah bin Umar melihat seseorang mengendong ibunya untuk tawaf di Kaabah dan kemana saja si ibu inginkan, orang itu bertanya: “Wahai Abdullah bin Umar, dengan perbuatanku ini apakah aku sudah membalas jasa ibuku?” Jawab Abdullah bin Umar: ”Belum, setitis pun engkau belum dapat membalas kebaikan kedua-dua orang tua


Di buru rindu..

Rindu yg tidak dapat di bendung…selalu berjauhan, setahun Cuma sekali ,dapat pulang ke pangkaun mak ,dek kerna amanah menuntut ilmu di rantau orang yg harus di langsaikan.bicara di alam maya saja tidak cukup,mendengar suara di pipi hp ternyata membuatkan hati semakin sakit menanggung rindu.


Pesanan mak cuma ringkas” nak,belajar baik2 ya” tp cukup kemas dalam lipatan hati..”ya,aku harus belajar,supaya mak gembira”


9 bulan 10 hari ternyata waktu yg begitu azab utk mak menanti kelahiran ku,loya,sakit badan ,muntah-muntah,segala jenis ketidak selesaan di tanggung mak dgn penuh kesabaran. “seorang mak’ sifatnya memang begitu,mak siapa pun juga tetap seperti itu, Allah yang maha pengasih mencampakkn rasa sabar di hati-hati seorang insan yang bergelar ‘ ibu’.


Mak hanya orang biasa-bisa, tapi kasih sayang mak cukup luar biasa.Mak jarang marah dan mak lebih suka mendengar,itulah mak.


Bila beranjak dewasa kini,satu persatu pengorbanan mak terlintas dalam benak fikiran,sayangnya mak padaku,sehingga aku membesar dengan begitu sempurna.terlalu cepat masa berlalu,dulu aku masih kemas dalam gendongan mak,kini aku mesti berdikari untuk jatuh dan bangun sendiri.


Cepatnya aku dewasa..


Terasa takut bila membayangkan satu saat nanti aku terpaksa berpisah dgn mak,sama ada ‘ajal’ ataupun aku akan menjadi hak milik ‘seseorang’ nanti..hukum tuhan yang aku terpaksa akur padaNYA…mak…ya Allah…


Kini aku adalah seoarng anak,aku Cuma dapat rasa bagaimana kasihnya seorang anak terhadap seorang ibu,Satu saat nanti aku jgk akan menjadi seorang ibu kepada anak-anak,dan mungkin saat itu barulah aku akan mengerti bahawa bertapa dalamnya kasih seorang ibu kepada anaknya.


Dan Buatmu baba,kasih mu tiada penghujungnya. U are my hero =)


Teman –teman ..

Hargai mak ayah kita sebelum terlambat,mereka tiada duanya.


“Dan Tuhanmu memerintahkan agar kamu jangan menyembah melainkan hanya kepada-Nya dan hendaklah berbuat baik kepada orang tua. Dan jika salah satu daripada keduanya atau kedua-duanya berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu menyatakan kepada keduanya perkataan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak keduanya. Dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan mulia dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah: “ Wahai Tuhanku, sayangilah mereka keduanya, sebagaimana keduanya menyayangi aku waktu kecil”

(surah Al-Isra’ : 23 dan 24 )

No comments:

Post a Comment