Pages

30 October 2010

"Kerana itu"....Air mataku tidak pernah kering..(part 1)

“ ana,kau knp? Sapa lia kpd ana..”

Knp apa??? Xda apa pun ..jawap ana’

Dari tadi aku tgk kau asyik termenung ja..ada masalah ka?ada masalah share la dgn aku..tambah lia’

Mana ada…aku ok ja..’ jawap ana ringkas..

Hey,,makcik..aku knal kau bkn baru hari ni tau..klu tiba2 senyap tu,bkn kau la tu..suara kau tu klu xdgr dalam sehari…emmm..itu bkn kau,tu mst ada masalah ‘pa-sistem’ dlm hati kau yg xok tu…lia membebel sambil tersenyum..’

Lia kau nk tau ka?..(ana)

Tau apa? Balas lia’

Kau nak tau ka ni?...(ana)

Yalah, tau apa? Lia’

Klu kau nak tau,antara ramai2 kwn aku,kau la yg plg kuat membebel..!,(sambil ana tersenyum geram pd lia..’

Bertuah punya budak…e…e…nah ambil ni’ sambil lia membaling ‘kiko’..(anak patung bear ksygn ana) kpd ana..’ aku punya serius ,kau main2 plk..

Dah tu,sapa suruh kau suka membebel…(ana)

Kau la punya pasal,kau yg suka tgk aku membebel kan..(lia)..,

Entahla…lia…..(ana)

Tgk tu…ana….,jgn la mcm ni..aku sunyi la klu xdgr suara kau dalam sehari…(try lia nk mengorek isi hari shbt ksgnya ana)..klu ada masalh share la dgn aku..”yalah,aku tau la aku ni sapa…xpntg pun dalam hidup kau kn” saja lia menambah2..dgn harapan mga2 ana dpt berkongsi masalh dgn nya’

Lia..,,(ana)

Emmm…ya,apa??? (lia)

Aku tidur dlu ya,ngantuk ni..(ana)

Ha…pandai kau cari alasan kn ..xda2,kali ni kau mst cerita jgk dgn aku…klu x,kita putus sahabt..(lia berkata2 dlm hati,adui mati la aku..klu dia xnk cerita jgk,pts sahabt la nampaknya…sb lia dah masak sgt dgn perangai ana yg degil ni)

“ana sorg gadis yg cukup ceria dan peramah..sngat mudah di dekati..bicaranya kdg2 blh membuatkan teman2 d sekelilnya terhibur n merasa senang pdnya..bkn itu saja,bahkan dgn kenakalannya suka mengusik teman2nya..membuatkan teman2nya merasa sunyi bila ketiadaannya..Cuma dalam beberapa perkara ana seorg yg sgt degil dan agak berahsia,wlupun dalam keceriaan ana..airmata,seoalh2 tidak bisa d pisahkan dgnnya..itula ana,kdg2 ana lbh senang melepaskan sesuatu yg terbuku dlm hatinya hanya dgn air mata”,dan lia merupakan teman yg plg rapat dan memahami lia..”

Family aku…(ana)

Kau ada masalah family lg ya…’balas lia dgn nada yg cukup lembut dan memberikan sepenuh perhatian pada ana’

Ak…u…’tersekat bicara ana,sambil airmatnya mula mengalir ke pipi’

Ana….(lia cuba merapatkan bahunya pada ana,lia memeggang kemas tangan ana..dan memandang wajah ana dgn penuh perhatian)..cerita ya,aku sedia mendengar…kata lia ,sambil memberikn senyuman’

Aku sayang family aku…tp,aku rasa aku xbuat apa2 pun tk family aku…aku ni satu2nya anak mak ayah aku yg belajar agama lia..tapi aku rasa , aku jauh sngt dr family aku…(ana bicara sambil air matanya terus mengalir)

(lia hanya diam,dia membuka ruang seluas-lusnya tk ana meluahkan segala isi hatinya..lia memandag wajah ana dgn penuh perhatian..dan membiarkan ana terus berbicara..tanpa sedikit menyampuk)

Teruskan ana….(ringkas lia)

Kau tau kan aku anak yg plg jarang ada rumah..yala,bila cuti ja bru aku dapat blk rumah..itu pun xsemua cuti aku balik..jauh kan…

(ana berasal dr sabah,dan kini menutut sbg mahasiswa d UM,kuala lumpur tahun 2,time sekolah menengah 5tahun duduk asrama lepas tu terus sambung asasi kt um ,np kelantan selama 3tahun.pendek kata ana lbh byk masa dkt luar berbanding berada d rumah bersama family..dan ana sendiri menyedari bahwa dia lebih byk belajar ilmu2 agama di luar bersama2 dgn kawn2 yg lain serta mendidik diri dan karekter diri melalui ilmu2 agama yg di perolehinya semasa duduk d sekolah menengah sehinggala ke peringkat ‘u’)

masa balik raya puasa hari tu…mcm2 perkara yg jadi kat rumah..aku ingat lg,masa mlm tu..2hari lagi nk raya..mak n ayah aku gaduh..entah apa puncanya…(air mata ana semakin deras,esakkn kecil mula kdgran pd tangisannya)..itu xmasuk dgn masalah abg n ayah aku lg…kakak aku yg satu tu plk…entahla…lia…….

‘lia menyapu2 bahu ana..cuba memberikan sedikit ketenagan pd ana’

Aku takut lia….aku takut sangat2…

Pernah sekali aku….

Bersambung…….

No comments:

Post a Comment