Pages

13 September 2009

Pertemuan yg sangat Istimewa....

Alhamdulillah,dua hari yg lepas Allah memberikan saya kesempatan utk berbuka puasa bersama sahabat2 muallaf cina…Sebenarnya pertemuan ini saya dan kak nazifah (Tkp dakwah & kebajikan PMI) rancang secara tidak langsung dan ala kadar shj..akan tetapi saya cukup yakin,ini semua adalah rahmat pertemuan yg diberikan oleh ALLAH,dan akhirnya terlaksana jua.


Petang pada hari itu,saya,kak nazifah dan beberapa org sahabat menanti kedatangan sahabat2 muallaf di hadapan bangunan api(akademi pengajian islam),krn pertemuan kami berlangsung dlm bs api..Setibanya kedatangan mereka,kami menyambut kdtgan mereka dgn penuh kemesraan wlupun baru buat kali pertamakami bertemu,hati saya benar2 di panjat rasa kesyukuran krn tidak sangka dpt bertemu muka dgn mereka.



Pertemuan kami begitu singkat,namun kami sempat berkenal2lan antara satu sama lain,’sharing moment’, bergurau senda dan bergelak ketawa.Perbualan kami semuanya menggunakan bahasa inggeris,aduh….itu lah yg agak sedikit menyukarkan bg saya utk berbual dgn lebih mesra dgn mereka…Saya benar2 rasa sangat bersyukur krn dpt bertemu dgn mereka..dan apa yg membuat hati saya tidak berhenti dr memanjatkan rasa syukur pd ilahi,pertemuan itu juga di hadiri oleh beberpa org non muslim yg berbangsa cina,bila di tanya mengapa mereka menghadiri pertemuan pd hari itu..cukup ringkas jwp mereka…’kerana kami sangat berminat pada ISLAM’….Subahanallah…Allahuakbar….



Teringat saya pada kata2 saudara Ayub(ketua rombongan shbt muallaf) katanya…’saya sangat2 berharap agar saya dan kwn2 yg lain dpt menarik seberapa ramai non muslim utk memeluk islam,terutamanya non muslim yg berbangsa cina’..subahanallah begitu besar harapanya..jwb hati saya..dan apa yg lebih menarik hati saya apabila dia berkata” apa akan jadi pada ISLAM???..sekiranya krj dakwah tidak dilaksanakan!!!!…jd,tanggungjwab menyanpaikan dakwah islam ini bkn shj tugas kami,akan tetapi tugas kita bersama…Allahuakbar,cukup jelas martlamt saudara Ayub selaku insan yg bergelar muslim,lantas saya menyoal diri sendiri..sejauh mana saya bersungguh2 dlm menyampaikan dakwah islamiah selama ini sedangkan saya sejak lahir sudah bergelar islam, akan tetapi saudara Ayub hanya baru beberapa waktu shj…saya tertunduk malu, hati saya benar2 di hambat rasa malu dan bersalah .



Pertemuan yg singkat itu,memberikan saya kesedarn dan keinsafan dlm diri bahawa,tanggungjawab kita begitu besar dlm menyampaikan dakwah islamiah....suka @ tidak itu bukan lagi mjd persoalannya..krn itu adalah tanggungjawab yg ‘hak’yg telah Allah amanahkan pada diri saya dan sahabat2yg bergelar muslim..Buat sahabat2 muallaf baru saya,terima kasih krn menyedarkan saya…mga ukuwah di antara kita kekal hingga ke akhir hayat..Sebelum berpisah,saya sempat mengambil no hp mereka,agar dpt berhubugan dgn mereka lg slps ini, dan sewaktu kami bersalam2man sbg tanda perpisahan mereka sempat .berkata pd saya ‘nice to meet u’…saya menjawab ringkas ‘nice to meet u all too’….my heart say ”thank u ALLAH”

No comments:

Post a Comment