Pages

20 March 2009

UJIAN ALLAH…..dan TERIMA KASIH SAHABAT-SAHABATKU


Alhamdulillah,akhirnya dpt jg saya mengupdate blog hari ini…wlupun sudah hampir seminggu saya tidak dpt mengupdate blog…dah la bru mjd ahli blogger…nasib-nasib..maaf kpd semua teman “bicara asrar”,sebenarnya dlm semiggu itu lah saya di serang penyakit demam panas,almaklumlah cuaca di Kelantan sejak dua menjak ni,sekejap sejuk,sekejap panas…di tambah lagi dgn virus “demam denggi”& “demam cikukunya”yg semakin berleluasa,bahkan saya sendiri mjd salah seorg suspek demam denggi..hampir seminggu berada dlm cengkaman demam panas,membuatkan diri saya benar-benar teruji,mana tidaknya inilah buat kali pertama saya menghidapi demam panas yg agak lama..

Selama itu juga,saya tidak dapat menghadirkan diri ke kelas toturial,kulyah,saya juga tidak dpt solat di awal waktu sprt kebiasaanya,krn kondisi kesihatan yg begitu teruk dan tidak mengizinkan…dan apa yg lebih menyedihkan saya,saya tidak dpt menghadirkan diri dlm “HALAQAH SUBUH”yg akn di buat setelah selesai solat subuh setiap pagi..saya terlalu rindukan wajah-wajah yg sentiasa bersama-sama dgn saya semsa halaqah itu..kerana apa??? Dlm halaqah itulah,banyak isu dan topic menarik yg selalu kami bualkan dan bincangkan bersama,dr sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara….

Seminggu berada dlm tarbiyyah dan ujian ALLAH,byk benda yg mampu saya pelajari.kali ini agak berbeza sedikit,krn pd kebiasaanya,setelah 2,3 hari demam akan terus sembuh,tp..jangkaan saya jauh meleset,bahkan hari demi hari demam saya bertambah teruk.Pada ketika itulah emosi saya agak tidak stabil,perasaan saya juga ketika itu terlalu cepat tersentuh,bisanya….klu kita jatuh sakit,pastinya mak dan ayah lah org yg sentiasa berada di sisi,tp…saya Cuma dpt membayangkan dua wajah itu dari jauh.kerana saya belajar dkt Kelantan manakala mak n ayah dkt sabah,entah mengapa ?tiba-tiba shj ,hati saya di panjat-panjat rasa kerinduan yg teramat sangat pd mak ayah yg berada di kampung,bg saya tidak cukup klu hanya mampu membayangkan wajah mereka,jauh di sudut hati.saya ingin sekali memeluk erat mak ayah dan melepaskan segala kerinduan yg sudah sekian lama saya tahan.

Tambahan pula,sudah hampir setahun saya tidak pulang ke sabah,teringatkan telatah adik2 yg cukup menghiburkan hati,membuatkan emosi ndan perasaan saya benar-benar terganggu..mungkin juga perasaan rindu yg agak melampau dan terbawa-bawa menyebabkan kondisi kesihatan saya semakin teruk…akhirnya,saya tewas,air mata yg cuba saya tahan selama ini,tumpah juga akhirnya…mungkin itu saja salah satu jln pintas utk meluahkan dan melempiaskan segala kerinduan yg bersarang di dlm hati…….

Ternyata,kerinduan dan kesakitan saya,mampu beransur kurang…krn sepanjag sakit saya di jaga oleh sahabat-sahabat yg sangat penyayang dan perihatin..”deq ZALEKHO,deq ROHAYU,deq MAS,deq PAAH,SHIMA,FARADILA,DAYANG….mereka memberikan layanan yg cukup baik,layanan yg di berikan penuh dgn ksh syg,sebak hati ini,melihat kesungguhan dan kesabaran mereka menjaga saya..(terima kasih duhai sahabat2ku,hanya ALLAH shj yg mampu membalas jasa baik kalian)…tidak cukup dgn itu,saya juga di kunjungi oleh ramai sahabat –sahabat yg lain…husna,angah,afzatul,ada,ana,lily,asma’,wanis,shima,jannah,ash dan ramai lagi termasuklah anak-anak usrahku..bahkan hp saya juga sarat dgn kemasukan msg yg bertubi-tubi,msg yg memberikan saya kata-kata semangat dan bersabar dgn ujianNYA,kehadiran mereka semua memberikan saya segunug kekuatan dan ketenangan utk terus berhadapan dgn ujian ALLAH…

Akhirnya,saya benar-benar yakin bahawa ALLAH,tidak akan pernah membiarkan hambanya melalui ujianNYa keseorang,DIA memberikan saya sahabat-sahabat sebagai satu wasilah utk meringkan beban kesakitan yg sya hadapi….lantas bibir sya mengukirkan senyuman sebagai tanda kesyukuran dan air mata saya juga tiba-tiba mengalir apabila membayangkan bertapa nikmatnya,bila diri berda dlm ujian ALLAH..

  • Pengajaran yg mampu saya kongsikan ialah :

- Gunakanlah masa sihat kita dgn sebaik mungkin,krn belum tentu bilamana kita sakit

- Kita boleh buat kerja dgn baik lebih2 lagi utk beribadat pd ALLAH.

- besangka baiklah pada ALLAH,setiap ujian yg di timpakan pd kita pasti ada hikmah yg

tersembunyi.

- Jgn sekali-kali kita beranggapan yg kita hanya berseorangan,wlupun jauh dr keluarga,krn sahabat yg

berada di sekeliling kita juga merupakan keluarga kita.

- bersabarlah dlm semua perkara,krn sabar itu antara ciri-ciri orang2 yg beriman.

Akhirulkalam…ingin saya kongsikan sedikit,pesanan dr RASULULLAH S.A.W (h.r tarmizi) :

Rebutlah 5 perkara sebelum 5 perkara :

  • muda sebelum tua
  • sihat sebelun sakit
  • kaya sebelum miskin
  • lapang sebelum sibuk
  • hidup sebelum mati

Renung-renung dan fikir-fikirkanlah..

No comments:

Post a Comment