Pages

22 August 2011

'seIndah bahasa ,SeManis bicara '






Lagi punya masalah ? fikiran kusut ?


Nah, ini ubatnya ..


‘Al-Quran itu adalah PETUNJUK dan PENAWAR bagi orang yang beriman

(Surah Fussilat : ayat 44)


“ Dan Quran itu penyembuh bagi penyakit-penyakit yang berada dalam dada.

(Surah Yunus :57 )


.. Serta melegakan hati orang-orang yang beriman

(Surah taubah :14)



Mau gembira dan bahagia ? silakan..



“ Abu Hurairah RA berkata, “Rumah yang didalamnya dibacakan Al Quran akan dilimpahi kebaikan, dihadiri para malaikat dan akan dijauhi oleh syetan. Dan rumah yang dialamnya tidak pernah dibacakan Al Quran, akan terasa sempit, tidak ada kebaikan, didatangi oleh syetan dan dijauhi oleh malaikat“ (Az-Zuhud).


“Diceritakan, ada seorang lelaki mengeluh kepada Rasulullah saw “Ya Rasulullah. Dadaku merasa sempit dan sesak nafasku.” Nabi saw menjawab, “Bacalah Al Quran “ (HR. Abu Said Al Khudry).


"Bulan Ramadhan,bulan yg padanya diturunkan (permulaan) al-quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara hak dan yang batil)"

(al-Baqarah : 185)


Uthman bin Affan berkata :'Kalau hati kita bersih,kita tidak akan pernah kenyang daripada Al-Quran.Aku tidak menyukai satu hari yang aku tidak membaca mashaf al-Quran padanya '




Hadiah dari Allah ..


*Barangsiapa yang membaca satu huruf dari al-Quran,akan mendapatkan suatu kebaikan sedang satu kebaikan akan di lipat sepuluh kali ganda. Aku tidak berkata : Alif Laam Miim ,satu huruf.’ Akan tetapi alif satu huruf ,Laam satu huruf dan miim satu huruf”

(HR at-Tirmizi )


*Daripada Abu Umamah al-Bahili r.a ; ' Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda :'Bacalah al-Quran kerna sesungguhnya Al-quran akan datang pada hari kiamat dengan memberi syafaat(pertolongan) kepada tuan (pembaca)nya'


(riwayat muslim )



******************************************************


*begitu ramai ulama' dan para ilmuan terdahulu menghabiskan Ramadhan dengan memperbanyakkan membaca al-quran.


*mambaca Al-quran bisa membawa ketenangan , jadi siapa-siapa yg selalu kusut fikirannnya,banyakkanlah baca al-Quran. 'al-Quran itu penawar!


'bulan Ramadhan,ibarat bulan kelahiran bagi Al-Quran, jadi sama-sama kita raikannya dgn banyakkan membacanya..'


Orang yang Rajin baca al-quran,orang yg tidak pernah puas bicara dengan Allah..begitu lazat rasanya, sehingga ingin di nikmati kelazatnya berulang-ulang kali.



Mau di sayang Allah ?


Bacalah Al-Quran..


kalau baca al-quran,kita yg untung ! Allah semakin sayang,hidup bertambah bahagia =)



*Jgn lupa baca Al-Quran ya hari ini =)

No comments:

Post a Comment